לא רק סילבסטר: 6 דברים שחייבים לטעום השבוע

רוחאן. צילום: אנטולי מיכאלו
רוחאן. צילום: אנטולי מיכאלו

מסעדת השף החדשה והמבטיחה בירושלים, המסעדה התל אביבית שעוברת מתיחת פנים מפתיעה ואירועים קולינריים שהם קצת יותר מאוכל. כל מה שטעים השבוע

27 בדצמבר 2021

לכל אירועי הסילבסטר במסעדות

1. לקפוץ למסעדת השף החדשה בירושלים

אחרי שהקורונה קצת הקפיאה את העניין, נראה כי לאחרונה חוברים בחזרה שפים רבים לבתי מלון ולמסעדות שלהן. ראינו את זה לאחרונה עם אסף גרניט בלוטה, עם תומר אגאי בצ'נה והנה מגיעה הבשורה החדשה, הפעם מהבירה ירושלים, שבה פתח השבוע השף אוראל קמחי את מסעדתו החדשה רוחאן. המסעדה של קמחי, שמכהן כשף של מסעדת פופינה בנווה צדק כבר תשע שנים, ממוקמת במתחם המלון בראון JLM החדש. מדובר במסעדה כשרה חלבית (בפיקוח רבני צהר). היא מוגדרת כ"קוקטייל בראסרי" והתפריט בה משלב בין חומרי גלם ירושלמיים למטבח אירופאי מודרני. בין המנות אפשר למצוא טרטר דג על ברוסקטת בריוש עם אפונה קונפי, ריבת חלפיניו ואבן יוגורט או שיפוד פילה מוסר ים בגלייז צ'ילי ודבש ענבים, יוגורט, ראשד ובצל סגול מוחמץ. בתפריט יהיו באופן קבוע גם מנות המבוססות על ה"בשר" החדש של "רידיפיין מיט" שכבר כתבנו עליה לא פעם, למשל כרוב בבישול ארוך ממולא ברידפיין מיט עם קרם קולורבי, צ'ימיצ'ורי שקדים. לצד כל אלה מככבים כמובן, הקוקטיילים (כיאה לבראסרי קוקטיילים), שעליהם אמונה המיקסולוגית נועם שרת. גם הם משלבים בין השראות גיאוגרפיות שונות.

מתי: ראשון־חמישי ומוצ"ש

איפה: רוחאן

 מסעדה חדשה, בשר חדש רוחאן של אוראל קמחי בירושלים. צילום: אנטולי מיכאלו
 מסעדה חדשה, בשר חדש רוחאן של אוראל קמחי בירושלים. צילום: אנטולי מיכאלו

2. להתנחם באוכל חורפי בשוק מחנה יהודה

לא רק מלונות ירושלמיים, גם שוק מחנה יהודה ההומה התחדש לאחרונה בפופ־אפ לימי החורף – מאמא פרנה. מדובר בדוכן של תבשילים מרוקאיים מסורתיים כמו קציצות דגים, תבשיל בשר ראש, תבשיל מוח, תבשיל שקדי עגל וקציצות בשר – כולם מוגשים, כמובן, בתוך הפרנה – לחם מרוקאי מסורתי, טרי וחמים. מאחורי הדוכן עומדים תאיר גרתי ואמרי משהֿ, שהם בעלי אחד הדוכנים המצליחים ביותר בשוק – "חלאתי" – שהחליטו לקחת את המקום הצמוד לחודשי החורף ולהציע בו אוכל מחמם ומנחם. כל האוכל בדוכן כשר והמנות בתוך הלחם יימכרו במחיר אחיד של 55 שקלים למנה.

מתי: ראשון־רביעי 11:00-22:30, חמישי 11:00-00:00

איפה: רח' האגוז 10, שוק מחנה יהודה, ירושלים

לחמם את הבטן והנשמה מאמא פרנה בשוק מחנה יהודה. צילום: דוד מויאל
לחמם את הבטן והנשמה מאמא פרנה בשוק מחנה יהודה. צילום: דוד מויאל

3. לבקר במסעדה שהפכה לבר יין

הפתיחה החדשה הנוספת מגיעה השבוע מתל אביב, למרות שלא מדובר ממש בפתיחה אלא יותר בסוג של מתיחת פנים: מסעדת שחקי שחקי ברחוב טשרניחובסקי עוברת מיתוג, שדרוג והשקה מחודשת, תחת השם ג'וס. המסעדה לא מחליפה בעלים (שמעון משל, מבעלי הפיקוק) וגם לא מחליפה שף (אדר לוטן), אבל כן מחליפה וייב – והופכת את פניה לבר יין, קז'ואלי יותר, בהשראת ברי יין באירופה. היין הוא כמובן הכוכב במקום – בתפריט תמצאו יותר מ-400 מותגי יין מהארץ ומהעולם, וממנות שמלוות את היין כמו פטה כבד או פלפלי פדרונס ועד מנות גדולות שהן ארוחה של ממש, כמו בייבי תמנונים על קטשופ סלק ושמנת חמוצה או רביולי מטוגן בראגו טלה.

מתי: ראשון־שבת

איפה: ג'וס

400 מותגי יין מהארץ והעולם ג'וס בר יין. צילום: חיים יוסף
400 מותגי יין מהארץ והעולם ג'וס בר יין. צילום: חיים יוסף

4. לשמוע סיפורי נובי גוד קולינריים

ערב השנה האזרחית החדשה הוא כידוע לא רק הסילבסטר הנכסף, אלא גם התאריך שבו נחגג הנובי גוד בברית המועצות. יוצאי ברית המועצות הרבים שעלו לישראל הביאו איתם לא מעט מהמנהגים, וכדי לשמוע קצת על איך זה היה שם ואיך עושים את זה פה, יתקיים ביום שישי הקרוב עוד אירוע של "סיפורים מהמטבח" במוזיאון אנו, מוזיאון העם היהודי. באירוע השמיני בסדרה, יארח העיתונאי וחוקר הקולינריה רועי ירושלמי במסגרת Foodish, האגף הקולינרי של המוזיאון, את השף אלי שטיין (85/15) ועיתונאית האוכל ריטה גולדשטיין. שטיין וגולדשטיין, שניהם יוצאי ברה"מ לשעבר, יספרו על השתלבות המטבח המזרח אירופי בישראל – במסעדות שף ובבתים – ועל חגיגת הנובי גוד כאן ושם. וכן, יהיו כמובן גם טעימות.

מתי: 31.12.21 ב־10:00

איפה: אנו, מוזיאון העם היהודי בקמפוס אוניברסיטת תל אביב. מזמינים כרטיסים כאן 

מה מבשלים לחגיגות נובי גוד? 

ומה מבשלים לחגיגות הסילבסטר?

5. לעשות כבוד לספר בישול מיתולוגי

גם אסיף, המרכז לתרבות אוכל בישראל מחליט לחגוג את סיום השנה בצורה יוצאת דופן: ביום רביעי הקרוב תתקיים מסיבה בהשראת אחד מספרי הבישול הישראליים האיקוניים ביותר – "מהמטבח באהבה" מאת רות סירקיס. הספר, שיצא בשנת 1975 ומכר מאז בכמיליון עותקים, הוא ספר הבישול הנמכר בארץ בכל הזמנים וגם זה שגרם להרבה מאיתנו להתגבר על הפחד ולהכנס למטבח. במסיבה יוגשו מנות איקוניות מתוך הספר שיכינו השפית של המרכז, איילת לטוביץ', יחד עם אשת הקולינריה אפרת אנזל, ויהיו בה גם דרינקים ומוזיקה ברוח שנות ה-70 (זה הזמן לאוורר את מכנסי הסן-טרופז האלה שאתם שומרים בארון). אבל לא רק לאורחי המסיבה – המנות המחודשות יוגשו בקפה אסיף לאורך חודש ינואר, אז יש לכם חודש שלם ליהנות מסלט וולדורף, פטריות ממולאות וקרם בוואריה. ברוח עכשווית כמובן.

מתי: 29.12, מ־21:00. המנות יוגשו עד סוף ינואר

איפה: אסיף. מזמינים כרטיסים כאן 

רוצים לבשל בעצמכם מהמתכונים של רות סירקיס? תוכלו למצוא כאלה ממש כאן 

מופע שנות השבעים רות סירקיס ואפרת אנזל באסיף. צילום: מתן שופן
מופע שנות השבעים רות סירקיס ואפרת אנזל באסיף. צילום: מתן שופן

6. לטעום מנות מעניינות על בסיס אצות

אצות הן חומר גלם נפוץ במטבח האסיאתי, ובשנים האחרונות הוא מפציע מדי פעם גם במטבחים אחרים. במסעדת מנטנטן החליטו שמגיע להן קצת יותר תשומת לב מבשוטף, ועל כן יקיימו במשך שלושת הימים הקרובים (שני עד רביעי) פסטיבל אצות, שבו תפריט ספיישל שכולל אצות מסוגים שונים. השף ניסן אלחסוב יצר באמצעות שלושה סוגי אצות (נורי, וואקמה וקומבו) מנות מורכבות קצת יותר מהסושי או מרק המיסו שבהם אנחנו רגילים לפגוש אותן, למשל: מרמלדת אצות מתוקה עם כבד עגל צרוב על גריל פחמים, פילה דג ילוטייל עטוף באצת נורי בטריאקי מיושן או גיוזה פטריות וטופו עם ממרח אצות ודאשי. יהיה אומאמי.
מתי: 27-29.12
איפה:  מנטנטן
פסטיבל אצות במנטנטן. צילום: אנטולי מיכאלו
פסטיבל אצות במנטנטן. צילום: אנטולי מיכאלו