רינת צדוק
סל וחומר
מפתחת המתכונים המוכשרת של מאפיית לחמים, חולמת וחיה אוכל מילדותה. רוחשת חיבה עזה לתוצרת מקומית טרייה ולמתכונים בריאים ונגישים עם טעם וריח של בית. כותבת את הטור סל וחומר.
עקבו אחרי

בורא פרי הגפן

עלי גפן חמצמצים ומלאי טעם הם המרענן המושלם לימים הלוהטים. בפסטו קיצי, בקינוח קליל, בתבשילי עוף ודגים ואף מילה על ממולאים

1 במאי 2019
מנות עם עלי גפן של רינת צדוק. צילום: שני בריל
מנות עם עלי גפן של רינת צדוק. צילום: שני בריל

אנחנו רגילים כל כך לאכול אותם ממולאים שהזנחנו את כל האפשרויות הטמונות בעלי הגפן הטריים. הם זמינים פה בשווקים בשפע (ובזול) מתחילת האביב ועד לאמצע הקיץ, ובעיניי הטעם החמצמץ והעשיר שלהם הוא המרענן המושלם לימים הלוהטים. אפשר להכין מהם פסטו מקומי מצוין והם יודעים לתפקד בדיוק כמו כל העלים הירוקים – להיות חלק ממלית של מאפים, להפוך לתוספת קיצית לדג או לבשר ואפשר גם להשתמש בהם ממש כעשב תיבול.

למרות התדמית הבעייתית שלהם עלי הגפן דווקא קלים מאוד לתפעול: קונים כמות גדולה של עלים טריים – מקפידים לבחור עלים חלקים, דקים ובצבע ירוק בהיר. את אלו שלא מכינים מיד מתסיסים  או שומרים בהקפאה (זה על זה, בשקית) ושולפים  10-5 דקות לפני שמתחילים – אין צורך בהפשרה ממושכת. לפני שמשלבים עלי גפן טריים במאכלים, חולטים במים רותחים כדקה או מוזגים עליהם מים רותחים ומשהים במשך 2־3 דקות, מסננים ומייבשים. ברבים מהמתכונים שלפניכם שילבתי תוצר נוסף של הגפן – דבש ענבים.

מתכוני עלי גפן של רינת צדוק:

פלפלים חריפים במילוי עלי גפן
מאפה עלי גפן וגבינת עיזים
טארט אורז עם עלי גפן, עגבניות ובמיה
עלי גפן מותססים
קונפי שום ועלי גפן
סלסת עלי גפן
פוקצ'ה פריקה ועלי גפן
קבב דגים במרק עלי גפן ושקדים
בריוש שמן זית, עלי גפן וחלמון
סלט גפן ירוקה